Sunday, April 10, 2011

Interview Harian Metro dengan KW, Dr Niekmah Adam.

Didikan agama sekat zina

KUALA LUMPUR: Didikan agama dan pengisian rohani yang kurang mantap punca utama perbuatan tidak bermoral seperti pembuangan bayi berleluasa di kalangan masyarakat, walaupun bermacam-macam saranan bagi menanganinya diketengahkan pelbagai pihak.
Ketua Wanita Pertubuhan Ikram Malaysia (Ikram) Wilayah Persekutuan dan Putrajaya, Dr Niekmah Adam, berkata tiba masanya aspek didikan agama ditekankan bermula di rumah bagi menyekat pelbagai gejala negatif termasuk zina hingga melahirkan anak luar nikah dan pembuangan bayi sebagai langkah terakhir.
Ibu bapa memainkan peranan penting dalam hal ini kerana jika sejak awal lagi anak-anak tidak diterapkan nilai Islam, jiwa mereka kosong dan tentu sekali mudah terjebak perkara dilarang agama,” katanya yang mengulas gejala pembuangan bayi yang tidak berkesudahan.



‘Ketepikan ego’
Oleh Siti Nadirah Hafidzin
nadirah@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: “Sama ada si anak mahupun bapa perlu membuang ego dalam diri, selain memaafkan kesalahan yang pernah terjadi demi mencapai jalan penyelesaian terbaik,” kata Ketua Wanita Pertubuhan Ikram Malaysia (Ikram) Wilayah Persekutuan dan Putrajaya, Dr Niekmah Adam.
Beliau berkata demikian ketika mengulas laporan Metro Ahad semalam mengenai dendam kesumat disimpan seorang anak tunggal terhadap ayahnya yang bersikap baran selain mendera dan memaki dirinya hingga menyebabkan anak berkenaan tergamak mendoakan kematian lelaki itu.

Dr Niekmah berkata, apabila dilihat pada zahirnya sikap bapa yang sering mendera anak atau mendidik dengan cara kekerasan bakal mewujudkan satu jurang pemisah selain menanam perasaan dendam yang membara dalam hati.
“Walaupun hakikatnya masalah ini berpunca daripada kesalahan si ayah yang menggunakan kekerasan sepanjang proses membesarkan anaknya namun kesalahan itu tidak sepatutnya diteruskan dan tindakan seumpama 'Si Tanggang' dengan mendoakan kematian lelaki itu nyata tersasar daripada landasan ajaran Islam.

“Anak yang menjadi mangsa penderaan itu perlu menerima segala ketetapan yang termaktub dalam suratan hidupnya dengan kerelaan selain berusaha membersihkan dendam kesumat terhadap lelaki yang hakikatnya adalah ayah kandungnya sendiri,” katanya ketika dihubungi, di sini, semalam.

Menurutnya, doa dan ibadat kepada Yang Maha Esa adalah senjata utama yang dapat membuang perasaan negatif dalam diri kerana dendam dan perselisihan yang berpanjangan tidak menjamin kebahagiaan malah memburukkan lagi keadaan.
“Si ayah perlu mengaku terhadap kesalahan sendiri dengan mengungkapkan rasa bersalah selain meminta maaf kepada anaknya demi meredakan perasaan dendam dan marah yang terbuku dalam hati sanubari anak itu,” katanya.

Beliau berkata, sekiranya si anak enggan bertaubat dan masih melakukan kekejaman terhadap bapanya bagi membalas dendam, masalah itu akan berterusan tanpa penghujung dan yang nyata tidak akan mendatangkan sebarang faedah malah mencerminkan senario negatif di kalangan masyarakat tempatan yang beragama Islam.

No comments:

Post a Comment

About

My photo
Ukhuwah Teras Kegemilangan

Tuliskan sebarang pertanyaan/ kemusykilan/ masalah anda di sini:

Nama:
Emel:
Soalan Anda:

Get your own free form like this one.