Saturday, April 23, 2011

JOM CARI HARTA KARUN

Baru-baru ini Wanita Ikram Putrajaya telah mengadakan satu aktiviti untuk kanak-kanak sekolah rendah di Pejabat Ikram Putrajaya dan taman bersebelahannya. Aktiviti bertemakan “Sebijak Rasulullah” itu disertai oleh 34 kanak-kanak lelaki dan perempuan dari kawasan sekitar Putrajaya dan dibantu oleh 6 orang fasilitator yang terdiri dari pelajar perubatan. Program pagi itu dimulakan dengan solat dhuha berjemaah dan dituruti dengan bacaan Al Mathurat untuk mendidik anak-anak membiasakan diri dengan amalan-amalan yang dicintai Rasulullah (saw).
Kemudian tibalah acara yang ditunggu-tunggu iaitu acara mencari harta karun. Peserta dibahagikan kepada 4 kumpulan dan diberikan satu senarai barang-barang yang perlu dicari. Mereka hendaklah bekerjasama dalam kumpulan untuk mencari barang-barang tersebut yang disorokkan di sekitar kawasan taman. Bertebaranlah mereka kesana sini masing-masing mahu menjadi kumpulan yang pertama menjumpai kesemua barangan tersembunyi.
Apabila kesemua barangan telah dijumpai, mereka perlu menjawab soalan kuiz berdasarkan sirah Rasulullah (saw). Barulah tahu siapa bijak!
Setelah penat mencari harta, barulah terasa lapar dan dahaga. Menu tengahari adalah nasi lemak. Alhamdulillah, memang sedap!
Selesai makan, acara penyampaian hadiah pun bermula. Seronok anak-anak membahagi-bahagikan makanan dari ‘hamper’ masing-masing. Yang ‘best’nya, semua dapat hadiah. Yay!
Alhamdulillah program berjalan lancar dan bersurai pada jam lebih kurang 12.30 tengahari. Maklumbalas yang diterima rata-rata peserta mengatakan mereka seronok dengan aktiviti hari itu. Baguslah, tapi harapnya secara tidak langsung mereka dapat belajar daripada program tersebut. InshaAllah.
Jumpa lagi!                                                     
 

No comments:

Post a Comment

About

My photo
Ukhuwah Teras Kegemilangan

Tuliskan sebarang pertanyaan/ kemusykilan/ masalah anda di sini:

Nama:
Emel:
Soalan Anda:

Get your own free form like this one.